قواعد حقوق جزا در قوانين دوره عثماني و تأثير دين بر آنها (3)
قواعد حقوق جزا در قوانين دوره عثماني و تأثير دين بر آنها (3)
قواعد حقوق جزا در قوانين دوره عثماني و تأثير دين بر آنها (3)
نويسنده : احمد آك گوندوز
مترجم : علي حكيم پور
مترجم : علي حكيم پور
5. احكام جزايي و اخلاقي
1ـ5. سلطان محمد فاتح با توجه به قوانيني كه تهيه كرده ، بزرگ ترين مقنن دوره عثماني و بلكه در دنياي آن زمان بود. ايشان دو قانون بزرگ با عنوان قانون عثماني دارد. يكي ، قانون تشكيلات فاتح است و درمورد حقوق جزا تنها يك ماده دارد. (مسأله اعدام برادران عاصي برعليه دولت ) دوم ، قانون مربوط به كاركنان نظامي و احكام جزايي است كه اساس كليه قوانين دوره هاي عثماني را تشكيل مي دهد. سه فصل بخش اول آن مربوط به حقوق جزاست . فصل اول : زنا و جرايم مانند آن . فصل دوم : اهانت ، ضرب و شتم و قتل . فصل سوم آن نيز مربوط به : شرب خمر، دزدي و افترا مي باشد. قانون مذكور وارد حدود و قصاص نشده ، بلكه صرفاً شامل مجازات هاي تعزيري است.
2ـ5. با شروع به حاكميت سلطان سليمان قانوني ، قانون جديدي ، تدوين شد. اولين باب آن را مواد جزايي تشكيل مي داد. قانون دوره بايزيد دوم نيز (جز يك ماده ) همانند قانون دوره ياووز بود. در حالي كه قانون عمومي عثماني كه توسط سلطان سليم تدوين شده بود،فراگيرتر و وسيع تر بود. سه فصل ازمواد جزايي آن به تعزيرات اختصاص يافته بود. ساير مواد همانند دوره بايزيد بود. مهم ترين فرق موجوددر مواد جزايي سلطان سليم با قبل از آن ، شدت يافتن مجازات ، متناسب با شخصيت افراد بود.
3ـ5. سلطان سليمان به دليل توجه خاص به تدوين صدها قانون كه با در نظر گرفتن ميراث اجدادش در زمينه هاي عمومي و حاكميت مركزي و نيز ساير ايالات و بخش ها تهيه شده بود، معروف به قانوني شد. سلطان سليمان قانوني در مدت 46 سال حكومت خويش (1566ـ1520) دو قانون عمومي را تدوين كرد. قانون عمومي دوم ، شكل توسعه يافته و سيستماتيك قانون اول بود. در قانون مذكور موادمهمي در زمينه هاي اداره حاكميت ، ارتش و امور جزايي وجود داشت . هر چند كه قانون فوق به لحاظ اساس و مبنا فرق چنداني با قوانين پدران سلطان نداشت اما منظم تر و وسيع تر بود. قانون مشتمل بر سه باب و 19 فصل بود. چهارفصل باب اول آن مختص احكام جزايي بود.(زنا، ضرب و شتم ، اهانت ، قتل ، شرب خمر، سرقت ، قصاص ، رشوت ، غصب ، تجاوز، مجازات مالي و امور جزايي ديگر كه به اولوالامر واگذارشده بود).
قانون عمومي تدوين شده در زمان سلطان سليمان قانوني تا 1846 اجرا مي شد. به عبارت ديگر، اجراي آن حدود 326 سال تداوم يافت كه اهميت و ثبات آن را نشان مي دهد. تعداد مواد قانون مذكور 300 ماده بود. قانون مذكور در اعصار بعدي تغييرات جزيي پيدا كرد. به طوري كه تعداد مواد اضافه شده به آن در دوران سلطان سليم دوم ، از 10 ماده تجاوز نمي كند. در دوران سلطان مراد سوم نيز كمتر از 20 ماده آن ازاعتبار افتاد و به همان اندازه ماده به آن اضافه شد. اما در دوران هر دو سلطان (سليم و مراد) اصالت قانون مذكور حفظ شد. سلطان مرادچهارم نيز ضمن رعايت قانون سلطان سليمان ، قانون مستقلي را به آن افزود.
قانون مذكور كه در 1680 ميلادي وارد مرحله اجرا شد، از 18 فصل تشكيل مي شد. فصل اول آن مربوط به اتهام جرم ، فصل پنجم ،جريمه هاي مالي (مربوط به زنا)، فصل ششم ، احكام تعزيري مربوط به ضرب و شتم و اهانت و فصل هفتم آن به مجازات تعزيري با عنوان \"سياست (تنبيه ) مجرد\" مربوط مي شد. يك فصل ويژه نيز در مورد مجازات هاي اصناف بود.
قانون جزاي كنوني تركيه مشتمل بر سه كتاب است . كتاب اول آن در زمينه كليات است . كتاب دوم آن كه مشتمل بر 11 باب است تحت عنوان جرايم آمده است . باب اول آن را: جرايم عليه شخصيت دولت ، باب دوم : جرايم عليه آزادي ، باب سوم : جرايم عليه اداره كشور، باب چهارم : جرايم عليه دادگستري ، باب پنجم : جرايم عليه نظم عمومي ، باب ششم : جرايم عليه اعتماد عمومي ، باب هفتم : جرايم عليه سلامتي عمومي ، باب هشتم : جرايم عليه آداب عمومي و نظام خانواده ، باب نهم : جرايم عليه اشخاص ، باب دهم : جرايم عليه اموال و باب يازدهم آن را: جرايم در زمينه انفورماتيك تشكيل مي دهد. و كتاب سوم آن شامل 4 باب است . باب اول آن را: خلاف ها، باب دوم : خلاف هاي متعلق به سلامت عمومي ، باب سوم : خلاف هاي متعلق به اخلاق عمومي و بالاخره باب چهارم آن را: خلاف هاي متعلق به پشتيباني مملكت تشكيل مي دهد.
4ـ5. در تاريخ حقوق ترك ، دولت هاي ديگري نيز وجود دارند كه قانون تعزيرات خود را همانند قوانين ترك عثماني تنظيم كرده اند كه دراينجا به ذكر دو نمونه بسنده مي شود:
اول ، قانون علاءالدوله است كه در خلال سال هاي 1515ـ1479 اجرا مي شد. قانون مذكور جز در مورد واحد پولي و مجازات هاي قصاص ،فرق ديگري با قوانين دوره هاي دو سلطان عثماني (ياووز) نداشت . علاءالدوله پادشاه سلسله ذوالقدريه بود كه در مرعش و حوالي آن (اكنون يكي از استان هاي تركيه ) حكومت مي كرد.
دوم ، قانون مجازات اورنگ زيب ، سلطان مقتدر تيموريان هند در سال 1972 است . اورنگ زيب (از نوادگان بابرشاه ) ترك و مسلمان بود.ايشان همچنين كليه احكام شرعي را با عنوان فتواي عالمگيريه به صورت كُد حقوقي درآورد.5ـ5. قوانين عثماني بلااستثناء با توجه به فقه حنفي تدوين شده بودند. به عنوان مثال ، علي رغم اينكه مجازات نزديكي با زن بيگانه ازدُبُر، در نزد مذاهب ديگر (حنبلي ، شافعي و مالكي ) مشمول حد زناست اما از ديدگاه فقه حنفي زنا محسوب نمي گردد و مجازات حد را دارانيست . لذا مرتكب صرفاً تعزير مي شود. به طوري كه ارتكاب آن براي بار اول موجب مجازات مالي و شلاق است . اما چنانچه عمل مذكورتداوم داشته باشد، مرتكب اعدام مي شود. اما اين اعدام نيز از باب تعزير است نه حد.
5ـ5. قوانين عثماني ، در چارچوب فقه تهيه مي شدند. اما چنانچه جرايم واجد همه عناصر لازم براي اثبات حدود نبودند، مجازات حدساقط شده ، جاي آنها را كيفرهاي تعزيري و مالي (جريمه ) مي گرفت . نگاهي به قوانين آن دوره مطالب فوق را تأييد مي نمايد. به طوري كه نزديكي با حيوانات ، تقبيل و تفخيذ مجازات مالي و يا مجازات هاي تعزيري ديگري داشت . همچنين چنانچه سرقت واجد تمام شرايط لازم براي حد نبود، مرتكب به جاي مجازات قطع يد، كيفر مالي و تعزيري مي ديد. همين وضعيت در مورد مجازات هاي قصاص و كيفرهاي ديه اي نيز صادق بود.7ـ5. به طور خلاصه ، قوانين جزايي مذكور به معناي جايگزين شدن آنها به جاي حقوق جزاي اسلام نبود، بلكه قوانين ذكر شده ، با توجه به مقتضيات زمان و مكان تهيه شده بودند.
6. قوانين جزايي بعد از دوره تنظيمات
قانون 1858 به لحاظ اجرايي نيز (به دليل عدم درك شدن كامل آن ) مورد بحث و مجادله قرار گرفته بود. به طوري كه مي دانيم ، محاكم تا زمان دوره تنظيمات از يك قاضي تشكيل مي شدند و حكم محكمه نيز يك مرحله اي بود (غيرقابل تجديد نظر بود). در1864 به هنگام تأسيس محاكم انتظامي ، در قضاوت دوگانگي ايجاد شد. وظايف از يكديگر تفكيك شدند و گاهي به يك دعوا هر دو محكمه رسيدگي مي كردند. اما به طوري كه برخي ادعا كرده اند، هدف ، اجراي دو قانون مخالف عليه يك شخص نبود. ذيلاً به بررسي اجراي احكام مربوط مي پردازيم :چنانكه مي دانيم ، به غير از مجازات قصاص و رجم ، كيفرهاي حدود با ديات و قصاص با تعزير قابل اجتماع اند. به عنوان مثال A، B رامي كشد. اولياء دم B در محاكم شرعي اقامه دعوي مي كنند. اگر قتل اثبات شده و A قصاص مي شد، دعوي نيز مختومه مي شد. اما چنانچه اولياء دم B، A را عفو مي كرد، در اين صورت محكمه شرع ، در مورد پرداخت ديه بر اولياء دم B تصميم گرفته و يا از ديه نيز عفو مي كرد. اين محاكمه ، قضاوت شرعي است . اما چنانچه فعل A، نظم عمومي را مختل مي كرد، در محكمه انتظامي نيز دعوي جديدي افتتاح مي شد.دادگاه مذكور مي توانست بدون محاكم نيز، بازپرسي و قضاوت كند و يكي از مجازات هاي تعزيري را به استناد قتل انجام شده به مورد اجرادرآورد. اين مجازات حتي ممكن بود اعدام باشد. بنابراين چنانچه اولياء دم B، A را عفو مي كردند، محكمه انتظامي (نظاميه ) مي توانست به عنوان مجازات تعزيري ، A را ولو در حد اعدام كيفر نمايد. به اين دادرسي ، محاكمه نظامي (انتظامي ) مي گفتند. در قانون 1858، شكل اجراي مذكور حتي در ديوان تمييز نيز رعايت مي شد.قانون مذكور، جرايم را به جنايت ، جنحه و قباحت (خلاف ) تقسيم كرده بود. در بخش آغازين آن ، انواع جرايم ، اصول كلي و انواع كيفرهامطرح شده بود. (مواد 47ـ1) در باب اول آن مجازات جنايي و جنحه مشخص شده بود. جنايت شامل : اعدام ، حبس مؤبد و يا موقت با اعمال شاقه ، تبعيد و محروميت از حقوق مدني بود. جنحه عبارت بود از حبس (تا سه سال )، تبعيد موقت ، اخراج از كار و مجازات مالي . در باب دوم آن ، كيفرهاي تعزيري مربوط به جرايم عليه اشخاص تنظيم شده بود (مواد 167ـ48) و در باب سوم آن ، جرايم مربوط به بهداشت محيط ونيروي انتظامي آمده بود (مواد 264ـ254).قانون مذكور، در زمان هاي مختلف مورد تعديل (اصلاح ) قرار گرفت . به ويژه در قوانين وضع شده در سال هاي 1327، 1330 و 1341اصلاحات اساسي صورت گرفت و بالاخره با وضع شدن قانون جزاي شماره 765 جمهوريت تركيه در اول مارس 1926 و انتشار آن در 13مارس 1926 و بالاخره مجري شدن آن در تيرماه سال 1926، قانون جزاي مذكور ملغي گرديد.لازم به ذكر است كه قانون جزاي كنوني تركيه همان قانون جزاي 1926 است ، ليكن در طول اين مدت نسبتاً طولاني يعني 75 سال اصلاحات زيادي را به خود ديده است و اكنون نيز برخي از مواد آن مورد اعتراض جوامع اروپايي ، حقوق بشر، احزاب مخالف قرار گرفته است .به طوري كه دولت بلنت اجويت خواهان لغو مجازات اعدام كه در مواد 11 و 450 قانون جزا ذكر گرديده ، مي باشد و همچنين ماده 312 آن كه مجازاتي را براي افرادي كه به صراحت فعل مجرمانه مذكور در قانون را بستايند يا خوب بودن آن را ذكر كنند يا مردم را بر عدم اطاعت از آن قانون تحريك نمايند مدنظر قرار داده ، مورد اعتراض حزب سعادت قرار گرفته است .
منبع:www.lawnet.ir
ae
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}